Gedurende de hele negentiende eeuw zette België alles in op de uitbouw van spoorverbindingen. Pas naar het einde van de eeuw zag men in, dat ook onze waterwegen dringend moesten opgewaardeerd worden.
Het kanaal Brussel-Schelde verhuisde (jawel !) en er werd een logistiek centrum opgericht, met een ‘maritiem station’ en een volledig afgesloten douanezone. De gebouwen werden in 1907 ingehuldigd.
Na de tweede wereldoorlog kwam de site van Thurn & Tassis in het slop, om pas eind twintigste eeuw geherwaardeerd te worden. Vandaag schittert het Koninklijk Entrepot als nooit voorheen, terwijl (hard) gewerkt wordt om ook de andere gebouwen opnieuw bruikbaar te krijgen.
In de buurt bevindt zich echter nog meer merkwaardigs. Een spoorwegbrug mét stoomlocomotief, onafhankelijke pakjesdiensten die voor vooruitstrevende architectuur kozen, of de plek waar jarenlang ‘groene kankerstokken’ werden vervaardigd.
Een gids van Klare Lijn neemt u graag mee op sleeptouw. Stevig schoeisel wordt ten stelligste aangeraden !